עצות שכל בעל תעודת עוסק מורשה
חייב להכיר לפני שהוא משלם מע"מ

הייתם שכירים, או עוסקים פטורים והחלטתם לקבל אישור עוסק מורשה? רגע לפני שאתם מתקדמים, קבלו שלוש עצות טובות שיאפשרו לכם להתנהל נכון יותר מול מע"מ – גוף הגבייה שבמעמדכם הקודם לא פגשתם מעולם וזה שיוצר את ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה.

1. סיימתם פתיחת עוסק מורשה? מזל טוב! אתם הצינור של מע"מ

כבעלי תעודת עוסק מורשה, אתם נדרשים לחייב את הלקוחות שלכם במע"מ בשיעור של 17%. כלומר, בכל חשבונית שהוצאתם ללקוח, עליכם להוסיף למחיר את המע"מ ולהעביר אותו למדינה. כן, אתם צודקים… מע"מ משתמש בכם כצינור גבייה.
אם מאוד מתסכל להיפרד מכספי המע"מ שגביתם ומרפדים את חשבון העו"ש שלכם, למרות שהכסף הזה לא ממש שלכם, באפשרותכם להפקיד את כל כספי המע"מ שאתם גובים במהלך תקופת הדיווח בפיקדון בבנק ופעם בחודש או חודשיים, להעביר את הסכום שהצטבר בפיקדון למע"מ. עד מהרה תגלו שסכומי הכסף שהצטברו בפיקדון גדלים והולכים. איך זה קורה? התשובה מחכה לכם בסעיף 3…

קיבלתם צ'קים דחויים? בררו את שיטות הרישום והדיווח

באמצעות חשבוניות המס שלכם, מע"מ יודע כמה כסף גביתם עבורו במהלך תקופת הגבייה (חודש או חודשיים, בהתאם למחזור הכספי שלכם). אבל מה עושים אם סגרתם עסקה בה קיבלתם תשלום ראשון במזומן ועוד מספר צ'קים דחויים? במקרה זה, חשוב שתהיו מודעים לכך שיש שתי שיטות רישום ודיווח על הכנסות: דיווח על בסיס מזומן ודיווח על בסיס מצטבר.

שיטת "בסיס מזומן", רואה בתאריך בו התבצע התשלום בפועל (ללא קשר למועד בו בוצעה העסקה) כמועד בו יש לחייב במס. שיטה זו נהוגה בעסקים קטנים ופשוטים יחסית שאינם מחזיקים במלאי או שהמלאי הקיים בהם שולי, כמו נותני שירותים שונים, קמעונאים ובעלי מקצועות חופשיים.
לעומתה, שיטת "בסיס מצטבר" רואה במועד העסקה, בו "נולדה" הזכות לקבלת התשלום, כמועד בו יש לחייב במס. שיטה זו נהוגה בעסקים גדולים ומורכבים ובחברות.

אז מה עושים עם הצ'קים הדחויים?
לפני הכול, עליכם לברר עם רואה חשבון לעוסק מורשה באיזו שיטה עליכם לדווח ולשלם מע"מ.
אם העסק שלכם מאושר לעבודה על "בסיס מזומן", אין כל סיבה שתשלמו את כל סכום המע"מ, עבור העסקה כולה, בתשלום הקרוב, כי הכסף של הלקוח עדיין לא נקלט בחשבונכם. במקרה זה עליהם להפיק חשבונית מס רק עבור צ'קים שהפכו לנזילים והופקדו בחשבונכם. עבור שאר הצ'קים הדחויים, הפיקו קבלה בלבד. וכך, בכל חודש, הפיקו חשבונית מס (ושלמו מע"מ) רק עבור הסכומים שהופקדו בחשבונכם בפועל.
אם נקבע שהעסק שלכם עובד על בסיס מצטבר, עליכם להפיק חשבונית עבור כל התשלום שקיבלתם, כולל הצ'קים הדחויים שאינם ניתנים להפקדה בשלב זה.

ניהול חכם של ההוצאות שווה לכם כסף במע"מ

לרוב העסקים בעלי אישור עוסק פטור יש הוצאות הנובעות מרכישת חומרי גלם, מוצרים או שירותים הכרחיים לצורך ייצור הכנסה.
אם הספקים שלכם מחייבים אתכם במע"מ, כבעלי תעודת עוסק מורשה אתם יכולים להתקזז מול מע"מ על הוצאות אלו. במקרים רבים, אתם גם יכולים להתקזז, לפי הנחיות רואה החשבון שלכם, על המע"מ בו חויבתם ברכישת ציוד או שירותים לשימוש אישי או לביתכם, אז תתחילו לאסוף חשבוניות מס עבור הוצאות שונות.
בין ההוצאות המוכרות הנפוצות הזוכות להחזר מלא או חלקי:
הוצאות שוטפות, פחת של רכוש קבוע, הפקדות בקרן פנסיה וקרנות השתלמות, ביטוח אובדן כושר עבודה, אחזקת רכב, תקשורת, כיבוד, ביגוד מקצועי ועוד.
מכיוון שלכל עסק יש הוצאות מוכרות משלו, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון מומחה לעוסק מורשה בפרפקט וואן – הבית לעצמאים. כאן רואה חשבון ילווה אתכם אישית בהנהלת חשבונות לעצמאים ובהפקת דוח שנתי לעוסק מורשה ובעזרת תכנון נכון, נמזער את שיעור המס והמע"מ שאתם נדרשים לשלם.

אולי גם יעניין אותך:

אין צורך יותר לדאוג מעכשיו הכל יהיה מסודר!

סדר 
בהכנסות 
בקבלות 
בהוצאות 
!

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

שירות בכל הארץ

לוגו שקוף של פרפקט1

הבית לעצמאים