איך לפתוח עוסק פטור?

איך לפתוח עוסק פטור?

במאמר זה נסביר לכם איך לפתוח עוסק פטור בצורה יעילה ומהירה מבלי לצאת מהבית.

פתיחת עוסק פטור הוא רגע מרגש בחיי כל יזם, אך עם התרגשות זו מגיעים גם חששות רבים. אך אל תדאגו, פתיחת עוסק פטור היא פשוטה יחסית ולא מצריכה יותר מדי תשומת לב בתחומי המיסוי והחשבונאות.

חשוב לדעת שפתיחת עוסק פטור היא אפשרות טובה למי שמעוניין לפתוח עוסק פטור קטן ולא רוצה להתעסק בטיפול במיסוי. לפתיחת עוסק פטור יש כמה יתרונות משמעותיים, אך יש גם כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון.

כדי להתחיל בפעילות של עוסק פטור חשוב להבין מהם הכללים החלים עליו ואילו עסקים יכולים להיות פטורים. כמו כן, נדרשת תשומת לב לפרטים הקטנים בנוגע לניהול העסק ומיסויו כדי להתנהל בצורה חשבונאית מקצועית ומבוטחת.

אם אתם מחפשים אפשרות לפתוח עוסק פטור קטן ואינכם מעוניינים בעמלות ומסים גבוהים, פתיחת עוסק פטור עשוי להיות הפתרון המתאים עבורכם. בואו נלמד יחד איך לפתח עוסק פטור בצורה מקצועית ויעילה.

מי יכול להיות עוסק פטור?

עוסק פטור, או בעבר כונה "עוסק זעיר", הוא עצמאי שפועל במחזור עסקאות קטן ולכן אינו חייב לגבות מע"מ מלקוחותיו, למעט מקרים מסוימים המפורטים בהמשך.

הסטטוס של עוסק פטור מס מוגדר על פי מחזור העסקאות השנתי של העסק, כלומר סך כל ההכנסות מהעסקאות שבוצעו בשנת המס. כדי להיות עוסק פטור, מחזור העסקאות השנתי (ולא הרווח!) בעסק חייב להיות פחות מ-120,000 ₪ (נכון לשנת 2024) .

מי לא יכול להיות עוסק פטור?

סעיף 13 בתקנות מס ערך מוסף (רישום) מפרט את המקצועות והעיסוקים החייבים להירשם כעוסק מורשה ואינם יכולים להירשם כעוסק פטור, גם אם מחזור העסקאות השנתי שלהם נמוך מ-120,000 ₪ (לשנת 2024).

 להלן הרשימה:אגרונומים, אדריכלים, הנדסאים, חוקרים פרטיים, טועני רבנות, טכנאים, טכנאים שיניים, יועצי ארגון, יועצי ניהול, יועצי מדעי המחשב, יועצי מס, כלכלנים, מהנדסים, מודדים, מנהלי חשבונות, מתורגמנים, סוכני ביטוח, עורכי דין, רואי חשבון, שמאים, בעלי מעבדות כימיות או רפואיות, רופאים, פסיכולוגים, פיזיותרפיסטים, וטרינרים, רופאי שיניים או מרפאי שיניים. כמו כן, מי שמספקים שירותים למופעים אומנותיים כולל הנחייה, בניית תפאורה.

  • הכנה, בדיקה ופיקוח על מבחנים.
  • הרצאה, הוראה.
  • כתבנות, קצרנות, תרגום, כתיבה, עריכה.
  • פישור.
  • בעל בית ספר לנהיגה.
  • סוחר או מתווך מקרקעין.
  • בעל בית ספר או גן ילדים.
  • סוחר ומתווך רכב.
  • חברה הרשומה כדין.
  • אגודה שיתופית הרשומה כדין לפי פקודת האגודות השיתופיות.

פתיחת תיק במע"מ

הצעד הראשון לפתיחת עוסק פטור חדש בעולם החשבונאות והמיסים הוא פתיחת תיק מע"מ במשרדי מע״מ המקומיים. במצב זה, חוקי המס הישראליים מאפשרים פתיחת עוסק פטור עבור בעלי עסקים העומדים בקריטריונים מסוימים, ומאפשרים להם לקבל הטבות מסוימות.
הצעד הראשון הוא מילוי 
טופס 821, שבו יש לציין את המחזור השנתי של העסק ובהתאם לכך יקבע הסטטוס העוסק – מורשה או פטור.עם פתיחת התיק מע"מ, העסק יכול להתחיל לפעול בצורה חוקית ולנהל את המיסוי שלו בצורה נכונה.

פתיחת תיק במס הכנסה

אחרי שפתחת תיק במשרדי המע"מ, עליך לפתוח תיק נוסף במס הכנסה ולמלא את טופס הפתיחה המתאים לעצמאיים – טופס 5329. אם העסק שלך מתכוון להעסיק עובדים, עליך גם לפתוח תיק ניכויים.

תוכל להגיש את הבקשה עבור פתיחת התיק במס הכנסה באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים. אם ההכנסות השנתיות של העסק שלך אינן עולות על 60,000 שקלים, עליך לסמן בטופס כי העסק הוא "עסק קטן".

פתיחת תיק בביטוח לאומי

כדי להתחיל לעבוד כעסק עצמאי, עליכם לפתוח תיק בביטוח לאומי ולשלם דמי הביטוח המתאימים. לצורך כך, יש למלא את טופס דין וחשבון רב שנתי (טופס 6101) ולציין את הפרטים הדרושים.

התשלומים יש לשלם כמקדמות לכל השנה ועסק עצמאי זכאי לפטור מפתיחת תיק בביטוח לאומי אך צריך לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בזה.

כאשר אתם פותחים תיק בביטוח לאומי, עליכם להצהיר על ההכנסות הצפויות והיקף שעות העבודה.חשוב מאד לכתוב הערכה נכונה ככל הניתן, כיוון שתהיה מבוטח בהתאם להכנסות שעליהן אתה מצהיר.

לדוגמה, אם תיפגע בעבודה, דמי הפגיעה מעבודה שתקבל עשויים להיות בהתאם להכנסות שעליהן הצהרת, גם אם ההכנסות שלך היו גבוהות יותר. במידה והצהרות אלו יתבררו כלא נכונות, ניתן לעדכן אותן אחת לשלושה חודשים ולתקן את המקדמות המתאימות.

אילו מסמכים נדרשים לפתיחת העסק?

כל מי שמתכנן לפתוח עוסק פטור ממע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי חייב להכין מסמכים רלוונטיים על מנת לפתוח את התיקים הנדרשים. להלן רשימת המסמכים הנדרשים לפתיחת תיק בכל סוג מהתיקים הללו:

פתיחת תיק מע"מ:

  1. טופס 821 מלא וחתום.
  2. תעודת זהות + ספח.
  3. אישור על ניהול ספרי חשבון בבנק או צילום של שיק.
  4. אם יש, כדאי לצרף גם חוזה שכירות או שנייה של הנכס בו מתכננים לפתוח את העוסק הפטור.


פתיחת תיק מס הכנסה:

  1. טופס 5329 מלא וחתום.
  2. תעודת זהות + ספח.
  3. זוגות נשואים החיים בנפרד ומעוניינים להגיש בקשה לפתיחת התיק בנפרד חייבים לצרף טופס 4440 הכולל חתימה על ידי עורך דין.
  4. טופס פתיחת תיק עבור עצמאי לצורך פתיחת תיק ניכויים, אם מתכננים להעסיק עובדים בעסק.

כמו כן, חשוב לזכור שכל עסק חייב להתאים את עצמו לחוקי המס הנחוצים ולפעול בהתאם לכך. יש לוודא כי כל המסמכים הנדרשים הוגשו לרשויות המס בצורה תקינה

למי מוגשים המסמכים?

המסמכים מצורפים לבקשה לפתיחת התיק ברשויות המס השונות, יש לצרף את המסמכים הנכונים על פי דרישה למשרד מע"מ, למס הכנסה ולביטוח לאומי.

איך משיגים את המסמכים הנדרשים?
ניתן להשיג את המסמכים הללו באופן עצמאי, אך יש לזכור שטעויות בהכנת המסמכים עלולות לגרום לאיחורים וסירובים מצד רשויות המס. כך למשל, רואה חשבון מנוסה יכול לסייע בהשגת המסמכים הרלוונטיים לפתיחת התיק בקלות, ובהתאם לדרישות העדכניות ביותר של רשויות המס.

האם יש צורך ברואה חשבון?

פתיחת תיק עוסק פטור אינה מטרידה וניתנת לביצוע עצמאי על ידי כל אדם וללא סיוע, אך להשגת תוצאות מיטביות וכדי לחסוך בזמן ומאמצים, מומלץ לפנות לרואה חשבון מוסמך.

הרואה חשבון יכול לייצג את העצמאי ולפתוח את התיקים הנדרשים בקלות ובהתאם לדרישות העדכניות ביותר של רשויות המס. הוא יוכל לייעץ ולמלא את הטפסים הנדרשים, ובכך להמנע מביורוקרטיה מייגעת ומבזבוז זמן מיותר. בנוסף, רואה החשבון מייעץ ומלווה את העצמאי בכל הנוגע לענייני המס, ומסייע לו להשיג את התוצאות המיטביות. כך שלכל מי שמחפש עזרה בפתיחת התיקים הנדרשים ברשויות המס, הרואה חשבון הוא הפתרון המתאים והמומלץ ביותר.

חובת הגשת דוח שנתי לעוסק פטור

כדי לעמוד בחובתו המסורה לו, כל עוסק פטור חייב להגיש טופס 1301 – דוח שנתי למס הכנסה. הדוח מכיל מגוון סעיפים, המכילים מידע רב על העסק, כולל הכנסות, תשלומים לקרנות פנסיה והשתלמות, פרטים אישיים ומשפחתיים ועוד.

הנתונים המופיעים בדוח ישמשו לחישוב החבות המסיות המגיעות לעסק לאחר קבלת הטבות והקלות במס. לצורך התמיכה בנתונים המוצגים בדוח, על העסק לצרף מסמכים ואישורים מתאימים.

ככלל, לעסקים עם היקף הכנסות של עד 60,000 ₪ קיימת אפשרות להגיש דוח מקוצר, בעוד שלבעלי עסקים עם היקף הכנסות גבוה יש להגיש דוח מפורט יותר.

הגשת דוח שנתי לעוסק הפטור נדרשת עד ליום 30 באפריל בשנה הבאה לאחר שנת הפקתו. במקרים מסוימים, מותר להגיש את הדו"ח עד ליום 30 במאי. יחידים שחייבים להגיש את הדו"ח מקוון צריכים להגיש אותו לעוסק הפטור עד ליום 31 במאי בשנה הבאה.

מהם הכללים החלים על עוסק פטור?

חשבוניות מס וקבלות- כל עסק מחוייב להפיק חשבונית מס ללקוחותיו עם כל עסקה, כולל סכום המע"מ, ולפעמים לצרכי חשבות מס יהיה צורך להפיק קבלה במקביל. עוסק פטור אינו מחוייב להפיק חשבונית מס, אבל יכול לפנות ללקוחותיו בדרישת תשלום ולהפיק קבלה עם קבלת התשלום. חשוב לציין שהפקת הקבלה חייבת להתבצע מיד עם קבלת התשלום, אחרת העסק עשוי להיחשף לפסילת ספרי הנהלת החשבונות שלו על ידי רשות המיסים. לכן, חשוב להפיק חשבונית או קבלה מיד עם כל עסקה ולשמור על תיעוד מדוייק של הפעילות הכלכלית של העסק.

בגבייה וקיזוז מע"מ – חשוב לדעת שעוסק מורשה חייב לגבות מלקוחותיו את סכום המע"מ על העסקאות שהם עושים ויש לו זכות לקיזוז מס תשומות על העסקה. בינתיים, עוסק פטור אינו גובה מלקוחותיו מס עסקאות ולכן אין לו זכות לקיזוז מס תשומות מהחשבוניות שהוא מקבל מספקיו. כמובן, עם זאת, עוסק פטור עדיין חייב לפעול על פי החוק ולפעמים יש לו חובה להפיק קבלות ולגבות כסף מלקוחותיו, אך בלי לכלול בהן מע"מ.

ניהול ספרי חשבונות – כדי לעמוד בחובות המס והחשבונאות, עוסק פטור נדרש לנהל פנקס קבלות שיכיל את פרטיו האישיים ופרטי התקבולים. בנוסף, עליו לנהל ספר תקבולים לתשלומים, באמצעות יישום מתאים או באופן ידני. כל המסמכים שקשורים לעסק, כגון חשבוניות וקבלות, חייבים להישמר בתיק תיעוד חוץ. חשוב לציין כי פתיחת תיק עוסק פטור לא משחררת את בעל העסק מחובת ניהול ספרי חשבונות והצגתם לפי דרישת המס.

ניכוי מס במקור הוא תהליך בו מס הכנסה נחסם מתוך תשלום ונפקד על ידי הגורם המשלם לחשבון המס. לאחר סיום שנת המס, הגורם המשלם יחייב לספק אישור ניכוי במקור לצד המקבל, המשמש כהוכחה לצורך הצגת הניכוי בדוח הכנסותי שלו. לעסקים קטנים ניתנים פטורים מניכוי מס במקור כדי לעודד פעילות עסקית רחבה יותר, וכן כל עוסק יכול לפנות למשרדי מס הכנסה כדי לקבל את הפטור המתאים לו.

תקרת עוסק פטור – בעל עוסק פטור שזכה לפטור מניכוי מס במקור וגילה כי הוא חרג מתקרת ההכנסה הקבועה על ידי החוק, חייב לבקש שינוי סיווג לעוסק מורשה במשרדי מס הכנסה. באותה שנה המס, יהיה חייב לשלם את המע"מ על ההכנסות שחרגו מתקרת הפטור.

מה היתרונות והחסרונות בפתיחת עוסק פטור?

פתיחת עוסק פטור יכולה להיות בחירה מצוינת עבורך. עם זאת, כמו כל דבר בחיים, ישנם יתרונות וחסרונות לפתיחת עוסק פטור. הנה כמה מהיתרונות והחסרונות המרכזיים של פתיחת עוסק פטור:

היתרונות המרכזיים הם:

  1. דיווח למע"מ פעם בשנה: העוסק הפטור נדרש לדווח למע"מ פעם בשנה בלבד, במקום לפעול לפי תקופות זמן קצרות יותר תכופות של פעם בחודש חודשים כפי שנדרש מעוסק מורשה. זה יכול לחסוך זמן וכסף עבור העסק.
  2. פטור ממע"מ: העוסק הפטור אינו נדרש להוסיף מע"מ ללקוחותיו, הוא רק מפיק קבלות. מה שמפשט את הפעולות החשבונאיות בעסק שלו ומאפשר לו להציע מחירים זולים יותר מהתחרות.
  3. שכר טרחה נמוך לרואה חשבון:העוסק הפטור חוסך עלויות ושכר הטרחה שעליו לשלם לרואה חשבון, מה שמפחית את העלויות הכוללות של העסק ומאפשר לו להתמקד בפעילות העסקית עצמה.


החסרונות:

  1. אין החזרי מע"מ עבור הוצאות העסק – כאשר אתה פותח עוסק פטור, אין לך אפשרות לקבל החזרי מע"מ עבור הוצאות העסק. זה אומר שאתה משלם מע"מ על כל הקניות שלך ולא יכול לקבל החזר על המס הזה.
  2. תדמית של עסק קטן – פתיחת עוסק פטור עשויה להוריד את התדמית של העסק שלך, מכיוון שהוא נחשב לעסק קטן. זה יכול להשפיע על האמינות והמקצועיות של העסק שלך בעיני הלקוחות שלך.


פתיחת עוסק פטור יכולה להיות פתרון מתאים עבור שכירים שעובדים שרוצים להקים עסק עצמאי בצד. עם זאת, תקרת ההכנסות הקבועה בתקנות המס למעמד עוסק פטור לא כולל את הכנסותיו כשכיר. כלומר, הכנסות מהעסק העצמאי המתחיל לפעול לצד העבודה כשכיר לא יחשבו כחלק מהכנסות העסק הקבועות הצפויות עבור תקנות המס.

 

רוצים לדעת יותר? בואו ניפגש
צרו קשר ונשמח לארח אתכם במשרדנו במתחם הבורסה ברמת גן, ללא כל התחייבות..
הקפה, עלינו!

פתיחת עוסק פטור

ייעוץ מקצועי מתנה, למצטרפים החדשים:)​